Het roer om via vrijwilligerswerk
Marco Brand was 30 jaar supermarktmanager en toe aan verandering. Wat doe je dan? Dan richt je een leerorkest op, start je een kleinkunst initiatief (Kebeng!), dan ga je de muziekprogrammering bij DOOR doen en werp je je op als vrijwilliger bij het Big Rivers Festival. En dat loopt dan zo goed dat je hiermee uiteindelijk ook weer je brood kunt verdienen. Dat is een visie op vrijwilligerswerk waar we graag een mooi verhaal over schrijven.
Het roer werd radicaal omgegooid toen Marco zich realiseerde dat hij niet meer deed waar hij gelukkig van werd. Muziek was zijn grote passie en bovendien wilde hij op maatschappelijk gebied iets bij gaan dragen. Op tv zag hij een professor die een pleidooi hield over het belang van goed muziekonderwijs. Daarna richtte hij samen met vioolbouwer Luciënne van der Lans het Leerorkest op. Kinderen krijgen tijdens schooltijd in kleine groepjes les op een zelfgekozen klassiek instrument.
Ineens maakten kinderen gemakkelijker vriendjes
Marco: “Wij leiden kinderen niet op tot muzikanten, althans dat is niet ons doel. Het gaat om het proces. Kinderen leren niet alleen noten lezen en een instrument bespelen, ze leren ook luisteren naar muziek, naar zichzelf en naar hun klasgenoten! Ze leren een andere, fijnere motoriek: met je ene hand doe je iets totaal anders dan met je rechterhand terwijl je voet het ritme meetikt. Je leert samenwerken en je gaat met de klas op zoek naar harmonie en mooie klanken. Wat denk je dat dat doet met een kinderbrein dat nog in ontwikkeling is? Het is echt waanzinnig om te zien hoe kinderen ook cognitief vooruit gaan. Ineens gaat het lezen en rekenen ook beter, kunnen ze makkelijker vriendjes maken en worden ze socialer.”
Het is soms een lange weg om je idealen te bereiken
Veel Dordtse scholen hebben het Leerorkest inmiddels ontdekt. Er is erkenning én subsidie gekomen. Daarnaast genereert het Leerorkest ook zelf inkomsten waarvan weer een aantal vakdocenten kan worden betaald. Marco is inmiddels zzp’er. “Ik heb veel geleerd de afgelopen jaren. Het is soms een lange weg als je je idealen wilt realiseren. Het vergt veel discipline en je moet met teleurstellingen kunnen omgaan. Maar het is bovenal ontzettend leuk om te doen. Ik heb er uiteindelijk zelfs mijn werk van gemaakt. Mensen en organisaties huren mij nu in om een goed idee te brengen naar een tof resultaat.”
Voorleespret voor twee
Voorleespret voor twee Met voorlezen valt een wereld te winnen Siham Nahari leest voor. En niet alleen zij. Tientallen vrijwilligers lezen wekelijks mooie, ontroerende, grappige, spannende boeken voor aan kinderen in Dordrecht. Siham is netwerkcoördinator bij Stichting Voorlezen en vraagbaak bij het project Voorleespret Plus. Ze legt uit: “Zelf leren lezen is belangrijk, maar door vóórlezen ontwikkelen kinderen niet alleen een goed gevoel voor taal, ze gaan lezen ook leuk vinden. Goed kunnen lezen en schrijven is belangrijk voor de rest van je leven, maar in deze digitale samenleving is dat niet vanzelfsprekend. Met voorlezen valt er een wereld te winnen voor kinderen!” Siham is netwerkcoördinator bij Stichting Voorlezen en vraagbaak bij het project Voorleespret Plus. Ze legt uit: “Zelf leren lezen is belangrijk, maar door vóórlezen ontwikkelen kinderen niet alleen een goed gevoel voor taal, ze gaan lezen ook leuk vinden. Goed kunnen lezen en schrijven is belangrijk voor de rest van je leven, maar in deze digitale samenleving is dat niet vanzelfsprekend. Met voorlezen valt er een wereld te winnen voor kinderen!” Iets moois bijdragen aan de ontwikkeling van een kind Als vrijwilliger kom je namelijk bij het gezin thuis en je probeert de ouders te betrekken bij het voorlezen. Ouders zien hoeveel plezier je samen met het kind beleeft door samen even helemaal te verdwijnen in een spannend of mooi verhaal. Als je het boekje daarna dichtklapt kun je er over napraten en een aantal leerzame spelletjes doen die aansluiten op het boekje. De spelletjes staan in een map van Stichting Voorlezen. Het gaat dus allemaal heel speels en juist niet schools. Je kunt bijvoorbeeld ook een keertje met het kind en de ouders naar de bieb gaan of een wandeling door het park maken als je bijvoorbeeld net een boekje over de herfst hebt gelezen. Na een half jaar hopen we natuurlijk dat de ouders het overnemen van de vrijwilliger. In ieder geval blijft het plezier dat boeken en verhalen brengen in het gezin vaak hangen. Voorleesvrijwilliger worden is behalve leuk ook heel interessant en geeft veel voldoening vertelt Siham: “Voordat je begint volg je workshops bij Stichting Voorlezen. Workshops waarin je leert over interactief voorlezen en over de jeugdboekencollectie in de bieb. Ook leer je hoe je op een speelse manier taal over kunt brengen op kinderen. Daarbij krijg je handige tips hoe je de ouders erbij kunt betrekken en krijg je uitleg over de map die je van ons krijgt. Een eerste kennismaking met het gezin doen we op de school van het kind. De leerkracht van het kind sluit daar ook bij aan om desgewenst nog een toelichting te geven. Je doet het dus echt samen met ons, de leerkracht, de ouders en natuurlijk het kind. Ook tijdens het project sta je er niet alleen voor. We hebben regelmatig terugkom bijeenkomsten met de andere voorleesvrijwilligers. Je kunt namelijk veel van elkaar leren en het is natuurlijk ook gewoon gezellig om elkaar te ontmoeten! Wil jij ook iets moois bijdragen aan de ontwikkeling van een kind? Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward
Lees het verhaal